חינוך מוזיקלי

מקומה של המוסיקה במערכת החינוך

 

היא מסבה עונג ומעמיקה את הרגש, מרחיבה אופקים תרבותיים והשקפת עולם. היא מעודדת התפתחות אישית, מפתחת דרכי חשיבה, יצירתיות וכישורים אישיים וחברתיים. מאז ימי יוון הקלסית ועד ימינו תפסה המוסיקה מקום של כבוד במערכת החינוך לצד מדעים ואמנויות נוספות.

 

תכניות מוסיקה בירושלים תשע״ה

 

חמ״ב - חינוך מוסיקלי בסיסי: באמצעות שעות תקן של משרד החינוך.

חמ״נ - חינוך מוסיקלי נוסף: בעיקר נגינה, באמצעות שעות מנח״י, ניהול עצמי ותשלומי הורים.

 

חינוך מוסיקלי

שלוש תכניות מפרות זו את זו: שירה, האזנה ונגינה

 

שירה: הקול הוא הכלי
המטרה: כל ילד יכול לשיר נקי ומדויק, סולו ובקבוצה.

דרך הפעולה: ׳תכנית הזמר׳ או ׳בית ספר שר׳. ברוב בתי הספר היסודיים יש תכנית שירה חלקית או מלאה ובה: שירי חובה ושירים המשותפים למקהלות, שחרית מוסיקלית וכינוסי שירה שכבתיים ובית ספריים. השאיפה היא להרחיב את מעגל בתי הספר השרים, את השכבות השרות בכל בית ספר ואת מבחר השירים. בכנס מקהלות מחוזי השתתפו 40 מקהלות של בתי הספר.

 

האזנה: לגעת במוסיקה

המטרה: חינוך תלמידי גני הילדים, בתי הספר היסודיים והתיכונים כיצד להאזין למוסיקה. מאזין פעיל צורך מוסיקה בתבונה, נהנה משמיעה של מגוון יצירות אמנות בסגנונות ובטעמים מוסיקליים שונים.

דרך הפעולה: תהליך למידה רב שלבי שבשיאו הקונצרט. הגננות והמורים למוסיקה עוברים השתלמות ומקבלים חומרי לימוד, כגון: תקליטורים וחומר כתוב. ילדי הגן נהנים משלוש סדרות של קונצרטים בגן; תלמידי בית הספר משתיים. בכל קונצרט משתתפות שתי כיתות ובכל סדרה יש כמאה קונצרטים. בקונצרט: מוסיקה קָמֵרִית, אופרה ומזרח-מערב.

משתתפים: כ-200 ילדי גן וכ-7,000 תלמידים מבתי הספר היסודיים.

 

נגינה: עשור לתכנית ׳ירושלים מנגנת׳

המטרה: חשיפת כל הילדים לנגינה, ובכלל זה בכלים אמנותיים; הרחבת מעגל הילדים הממשיכים לנגן והקמת הרכבי נגינה ותזמורות בבתי הספר.

דרך הפעולה: פיתוח החינוך המוסיקלי בבתי ספר שבחרו במוסיקה לתכנית ייחודית ומרכזית בעשייתם החינוכית. כל בית ספר גיבש תכנית, לפי תפיסת העולם החינוכית והקהילתית שלו, שתשקף את הזהות המיוחדת של קהילת התלמידים וההורים.

 

ארבע קטגוריות בחינוך מוסיקלי בבתי הספר

1. בתי ספר שיש להם ותק בהשקעה במוסיקה; המוסיקה היא חלק בלתי נפרד מהפעילות החינוכית בבית הספר; יש תשתית מקצועית וארגונית; יש קדימות ומושקעים משאבים; לבית הספר קשר למרכז מוסיקה מקצועי בפיקוח משרד החינוך, כגון: הקונסרבטוריון והמרכז למוסיקה.

2. בתי ספר השייכים למודל המוסיקלי היישובי, המעמידים את מקצוע המוסיקה במרכז העשייה הבית ספרית, נותנים לו קדימות ומשקיעים בו משאבים.

3. בתי ספר שהביעו רצון והם בהרצה.

4. בתי ספר בראשית הדרך.

***

השתלמויות

א. ׳חלון פתוח׳ - השתלמות שנתית למורי מוסיקה בהנחיית מוסיקאים מובילים בארץ הכוללת את תכנית הלימודים ומכשירה את המורה להיות מבצע אמנותי. ההשתלמות  בשיתוף המפמ״ר (מפקח מרכז מקצוע) והיקפה 30 שעות.

 

 

 

 

 

ניווט מהיר באתר


פורטל עובדים

פורטל רכזים

פורטל ספקים

הצהרת נגישות

מכרזים ודרושים

יצירת קשר


כתובתנו
אגריפס 42, ירושלים
בית כי"ח, קומה E

יצירת קשר
טל   02-5822070
פקס 02-5401564

פייסבוק האגודה

מחסן כלים חינוך מוזיקלי
 

כתובת
שמואל תמיר 11 פסגת זאב

טלפון
02-6722806

ימים א',ג' וה' 9:00 עד 14:00
ימים ב' ו ד' 15:00  עד 16:30
 
נא להתקשר מראש לתיאום.

כל הזכויות שמורות © אגודת רנה קאסן 2015